Statut

Statut Stowarzyszenia

Association for Contextual Behavioral Science Polska

Tekst jednolity z dnia 05.08.2024

Rozdział I Postanowienia ogólne

§ 1

1. Stowarzyszenie nosi nazwę: Association for Contextual Behavioral Science Polska, zwane dalej Stowarzyszeniem, działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 210, ze zm.) oraz postanowień niniejszego Statutu.

2. Skrócona nazwa Stowarzyszenia to ACBS Polska.

3. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Wrocław.

4. Stowarzyszenie zostaje powołane na czas nieokreślony.

5. Stowarzyszenie ma osobowość prawną.

6. Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.

7. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.

8. Stowarzyszenie może dla celów współpracy tworzyć Oddziały Regionalne.

9. Stowarzyszenie może być członkiem innych organizacji o podobnym profilu działania na zasadach pełnej autonomii.

10. Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków.

11. Do prowadzenia swoich spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.

Rozdział II Cele i formy działania

Celami Stowarzyszenia są:

1. Rozwijanie nauk kontekstualnych o zachowaniu w Polsce.

2. Upowszechnianie wiedzy na temat nauk kontekstualnych oraz spokrewnionych z nimi dziedzin psychologii, zwłaszcza poznawczej i behawioralnej.

3. Promowanie w Polsce badań naukowych i wiedzy psychologicznej o ludzkim zachowaniu.

4. Określanie i promowanie rozwoju praktycznej wiedzy o podstawowych zasadach zachowania człowieka, teoriach psychologicznych powiązanych z tymi zasadami oraz o sposobach uczenia się i promocji tej wiedzy, potwierdzonej najlepszymi dostępnymi naukowymi dowodami na temat skutecznych strategii prewencji i interwencji.

5. Promowanie spojrzenia na naukę jako na dynamiczny proces i ciągłą interakcję między jej założeniami, wiedzą empiryczną oraz jej realizacją w praktyce.

6. Promowanie w Polsce i rozwój społeczności psychoterapeutów, psychologów, (naukowców, badaczy, wykładowców i praktyków), pracujących w sposób zespołowy, otwarty, samokrytyczny, wolny od prześladowań oraz otwarty na praktyczną, szeroko zakrojoną wiedzę, celem maksymalizacji korzyści innych ludzi.

7. Doradztwo w Polsce podmiotom politycznym, prawnym oraz decyzyjnym w odniesieniu do spraw dotyczących kontekstualnych nauk o zachowaniu.

8. Ochrona i promocja zdrowia.

9. Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym.

10. Doskonalenie i wprowadzanie metod terapii opartych na kontekstualnych naukach o zachowaniu do praktyki klinicznej.

11. Dbanie o przestrzeganie etyki zawodowej przez specjalistów (w tym psychoterapeutów) pracujących w oparciu o kontekstualne nauki o zachowaniu.

12. Dbanie o standardy zawodowe i etyczne w psychoterapii,

13. Prowadzenie aktywnej działalności edukacyjnej lub naukowej w dziedzinie psychoterapii.

14. Dbanie o rozwój środowiska psychoterapeutów.

15. Dbanie o zgodność usług na rzecz osób korzystających z psychoterapii w Polsce z międzynarodowymi standardami w zakresie kontekstualnych terapii behawioralnych.

§ 3

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1. Organizowanie szkoleń i warsztatów dla praktyków oraz osób zainteresowanych kontekstualnymi naukami o zachowaniu.

2. Organizowanie zebrań dyskusyjnych, odczytów, konferencji, seminariów, sympozjów.

3. Prowadzenie działalności wydawniczej.

4. Działalność opiniotwórczą w sektorze badań i rozwoju.

5. Działalność opiniotwórczą w sektorze promocji zdrowia.

6. Współpracę z instytucjami prowadzącymi badania w dziedzinach pokrewnych celom Stowarzyszenia.

7. Powoływanie i odwoływanie grup studenckich, grup skupiających się wokół różnych obszarów tematycznych oraz innych grup w obrębie Stowarzyszenia.

8. Wspieranie działalności innych osób i instytucji zbieżnych z celami

Stowarzyszenia.

9. Współpracę z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami.

10. Wspieranie i tworzenie standardów szkolenia w obszarze psychoterapii wywodzących się z modelu nauk kontekstualnych, nadzór merytoryczny nad szkoleniami oraz akredytacja szkoleń w obszarze tych modalności.

11. Wydawanie certyfikatów członkom Stowarzyszenia w ramach realizacji wymogów legislacyjnych obowiązujących na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

Rozdział III Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 4

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

1. Członek Profesjonalista.

2. Członek Student.

3. Członek Zrzeszony.

4. Członek Honorowy.

§ 5

1. Członkami Stowarzyszenia mogą zostać osoby zainteresowane rozwojem kontekstualnych nauk o zachowaniu w obszarze nauki i praktyki, którzy są już członkami Association for Contextual Behavioral Science.

2. Członkami Stowarzyszenia mogą zostać zarówno obywatele polscy, jak i cudzoziemcy mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Osoba staje się członkiem Stowarzyszenia w momencie otrzymania potwierdzenia członkostwa przez e-mail.

4. Członkowie Profesjonaliści i Honorowi mają nieograniczony dostęp do wszystkich praw i przywilejów Stowarzyszenia. Minimalnym wymaganiem przy wyborze Profesjonalnego Członkostwa jest posiadanie wykształcenia na poziomie co najmniej magistra.

5. Członkowie Studenci to osoby w trakcie nauki na Uczelni Wyższej Publicznej i/lub niepublicznej.

6. Członkowie Zrzeszeni to osoby niespełniające powyższych wymogów, ale zainteresowane udziałem w realizacji celów Stowarzyszenia. Mają takie same prawa jak inni Członkowie za wyjątkiem braku czynnego i biernego prawa wyborczego, a w sprawach statutowych mogą pełnić głos doradczy.

7. Wymagania dla Członków Honorowych określa Zarząd Stowarzyszenia. Postanowienia Regulaminu Członkowskiego w Stowarzyszeniu ustala Zarząd.

​ § 6

1. Przyjęcie w poczet Członków następuje na podstawie decyzji Zarządu poprzez złożenie deklaracji członkowskiej wraz z rekomendacją podpisaną przez 2 członków Stowarzyszenia oraz opłacenie składki członkowskiej.

2. Członkostwo w Stowarzyszeniu nabywa się przez przyjęcie kandydatury przez Zarząd.

§ 7

1. Członkostwo Stowarzyszenia ustaje na skutek:

a) dobrowolnej rezygnacji pisemnej z przynależności do Stowarzyszenia złożonej na ręce Zarządu,

b) odwołania członka uchwałą Zarządu,

c) naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia,

d) śmierci członka,

e) utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,

f) nieopłacenia składki członkowskiej przez 3 miesiące od terminu należnej opłaty.

2. Osoba nie powinna zalegać z jakimikolwiek składkami i/lub należnościami.

Opóźnienie z wpłatą do 3 miesięcy nie przerywa ciągłości członkostwa w Stowarzyszeniu.

§ 8

1. Każdy Członek Profesjonalista, Honorowy i Student jest:

a) uprawniony do brania udziału w działalności Stowarzyszenia i w realizacji jego celów;

b) uprawniony do uczestniczenia w Walnych Zebraniach członków Stowarzyszenia;

c) zobowiązany do przestrzegania statutu i wszystkich uchwał władz Stowarzyszenia;

d) zobowiązany do regularnego opłacania składek członkowskich.

e) zobowiązany do przestrzegania norm i zasad etyki zawodowej w swojej pracy.

2. Każdy Członek Profesjonalista, Honorowy i Student jest uprawniony do głosowania we wszystkich kwestiach, jakie zostaną postawione przed Stowarzyszeniem. Regulamin głosowania przez innych Członków w poszczególnych kwestiach może być określony przez Zarząd.

§ 9

Stowarzyszenie może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Stowarzyszenia.

Rozdział IV Struktura organizacyjna i władze Stowarzyszenia

§ 10

Władzami Stowarzyszenia są:

1. Walne Zebranie członków.

2. Zarząd.

3. Komisja Rewizyjna.

4. Komisja Etyki.

5. Komisja Naukowo-Dydaktyczna.

§ 11

1. Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 4 lata za wyjątkiem Przedstawiciela Studentów, którego kadencja trwa 2 lata.

2. Wybór władz odbywa się na posiedzeniu Walnego Zebrania w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów. Walne Zebranie może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego, w szczególności w sprawach personalnych.

3. Zmniejszenie się składu władz Stowarzyszenia w czasie trwania kadencji powoduje konieczność powołania innych osób na ich miejsce. W takiej sytuacji nowi członkowie są powoływani przez pozostałych członków danego organu. Do czasu obrad Walnego Zebrania nowo powołane osoby pełnią swoje funkcje na pełnoprawnych zasadach. Walne Zebranie w głosowaniu akceptuje lub odrzuca nowo powołanych członków władz stowarzyszenia. W przypadku odrzucenia nowych członków władz, wyboru osób na ich miejsce dokonuje Walne Zebranie podczas tego samego posiedzenia.

4. W razie istotnego zmniejszenia się składu organu, o którym mowa w ustępie poprzedzającym, co najmniej o połowę składu tego organu, niezbędne jest przeprowadzenie kolejnych wyborów przez Walne Zebranie.

5. Uchwały władz Stowarzyszenia są podejmowane w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. Organ Stowarzyszenia może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego, w szczególności w sprawach personalnych.

6. Jeśli podjęcie uchwały wymaga przeprowadzenia głosowania w dwóch turach, w pierwszej turze obowiązują zasady podejmowania uchwał, opisane w ustępie poprzednim, w drugiej turze nie wymaga się obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

§ 12

1. Zebrania, zgromadzenia i obrady władz Stowarzyszenia mogą odbywać się za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

2. Możliwość udziału w posiedzeniu władz stowarzyszenia przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej jest wskazana w zawiadomieniu o tym zebraniu, zawierającym dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu.

ZARZĄD

§ 13

1. Zarząd Stowarzyszenia składa się z wybieranych w wyborach: Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego, Skarbnika-Sekretarza, Przedstawiciela Studentów oraz trzech Członków Ogólnych. Każdy z nich pełni ogólnie przyjęte obowiązki związane ze stanowiskiem oraz szczególne funkcje opisane w innym miejscu Statutu lub przydzielone przez Zarząd.

2. Wybory Członków Zarządu rozpisywane są zależnie od funkcji. Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego, Członkowie Ogólni, Skarbnik-Sekretarz wybierani są na cztery lata. Przedstawiciel Studentów wybierany jest na dwa lata.

3. Zarząd na wniosek Walnego Zebrania organizuje wybory do władz Stowarzyszenia drogą e-mailową w terminie do 7 dni od wpłynięcia wniosku.

4. Kandydaci na stanowiska zarządcze muszą być Członkami Association for Contextual Behavioral Science. Wybory są ważne, jeżeli weźmie w nich udział połowa członków uprawnionych do głosowania. W wypadku braku kworum, Zarząd organizuje kolejne wybory w terminie do 7 dni od pierwszych. Wynik drugich wyborów jest wiążący niezależnie od braku wymaganego kworum.

5. Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.

6. Zastępca Przewodniczącego pełni funkcję Przewodniczącego na wypadek jego nieobecności, niedyspozycji lub rezygnacji. W przypadku rezygnacji, długiej nieobecności lub niedyspozycji, Zarząd może większością dwóch trzecich głosów powołać nowego Przewodniczącego spośród swojego grona, zanim zostaną rozpisane wybory w normalnym trybie. W takim przypadku funkcję Przewodniczącego, do czasu objęcia stanowiska przez nowego Przewodniczącego, pełni Zastępca Przewodniczącego.

7. Za dobrą praktykę uznaje się powoływanie na funkcję Zastępcy Przewodniczącego osobę pełniącą funkcję Przewodniczącego w poprzedniej kadencji celem utrzymania ciągłości i płynności funkcjonowania Zarządu.

8. Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać Walnemu Zebraniu roczne sprawozdanie z działalności Stowarzyszenia.

9. Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Przewodniczącego.

​ § 14

1. Zarząd sprawuje pieczę nad przedsięwzięciami Stowarzyszenia, wykonuje swoje obowiązki i działa w granicach praw określonych w Statucie. Działania Zarządu, które mają wpływ na politykę Stowarzyszenia, podlegają większościowemu głosowaniu Członków na dorocznym zjeździe lub poprzez specjalne głosowania drogą e-mailową, jeśli tak zdecyduje Zarząd.

2. Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:

a) Uchwalanie planów działania Stowarzyszenia i budżetu.

b) Uchwalanie rocznych planów finansowych.

c) Uchwalanie regulaminu Zarządu

d) Podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów.

e) Podejmowanie decyzji o przystępowaniu do spółek, zrzeszeń i innych organizacji oraz o ich tworzeniu.

f) Przyjmowanie darowizn, spadków i subwencji.

g) Decydowanie o utworzeniu i likwidacji wyodrębnionych instytutów, zakładów i placówek.

h) Występowanie z wnioskiem w sprawie zmian Statutu Stowarzyszenia oraz likwidacji Stowarzyszenia.

i) Decydowanie o zmianach w Statucie.

j) Powoływanie specjalnych komisji stałych i tymczasowych.

k) Ustalanie wysokości składek członkowskich.

l) Przyznawanie, odnawianie i cofanie certyfikatu Psychoterapeuty, certyfikatu Superwizora zgodnie z ustalonymi wewnętrznymi regulacjami i standardami zawodowymi oraz obowiązującymi przepisami prawa.

m) Udzielanie, odnawianie i cofanie akredytacji szkoleniom i rekomendacji ośrodkom, zgodnie z ustalonymi wewnętrznymi regulacjami i standardami zawodowymi.

§ 15

1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Posiedzenia Zarządu zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy bądź na pisemny wniosek Członków Zarządu, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.

3. O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.

4. W szczególnych przypadkach uchwały Zarządu mogą zostać podjęte także bez odbywania posiedzenia, w drodze głosowania elektronicznego na adres e–mail wyznaczonego członka Zarządu lub poprzez złożenie podpisów pod treścią uchwały przez poszczególnych członków Zarządu.

KOMISJA ETYKI

§ 16

1. Komisja Etyki składa się z 3-5 członków profesjonalistów i/lub honorowych, legitymujących się co najmniej certyfikatami psychoterapeuty, wybranych przez Walne Zebranie w głosowaniu, którzy spośród siebie wybierają Przewodniczącego.

2. Pierwsza Komisja Etyki powołana na podstawie niniejszego Statutu zostaje powołana na okres przejściowy trwający 2 lata. Członkowie powołani zostają przez Walne Zebranie spośród Członków Profesjonalistów i Honorowych legitymujących się udokumentowaną praktyką terapeutyczną, naukową i szkoleniową bez wymogu posiadania certyfikatu psychoterapeuty wydanego przez Stowarzyszenie.

3. Celem działalności Komisji Etyki jest zapewnienie odpowiedniego poziomu świadczonych na rzecz osób korzystających z psychoterapii i / lub z konsultacji psychologicznych usług przez członków Stowarzyszenia oraz zgodności postępowania członków Stowarzyszenia z zasadami etyki i deontologii zawodowej, a także opiniowanie badań naukowych pod kątem ich zgodności z zasadami etyki i deontologii zawodowej.

4. Członek Komisji Etyki nie może pełnić innych funkcji w pozostałych władzach Stowarzyszenia.

5. Komisja Etyki orzeka o zgodności postępowania członków z zasadami Kodeksu Etycznego i celami Stowarzyszenia.

6. Komisja Etyki rozstrzyga konflikty między członkami.

7. Komisja Etyki może wnioskować do Zarządu o wykluczenie członka z Stowarzyszenia.

8. Regulamin działania Komisji Etyki uchwalany jest przez Zarząd.

9. Komisja Etyki rozpatruje skargi osób korzystających z psychoterapii lub konsultacji psychologicznych zgodnie z procedurą skarg i zażaleń uchwaloną przez Zarząd.

10. Komisja Etyki podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej trzech członków Komisji.

11. Uzupełnienie składu Komisji Etyki następuje uchwałą Walnego Zebrania.

WALNE ZGROMADZENIE CZŁONKÓW

​ § 17

1. Walne Zebranie członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:

a) z głosem stanowiącym – Członkowie Profesjonaliści i Honorowi.

b) z głosem doradczym – Członkowie Studenci, Zrzeszeni oraz zaproszeni goście.

2. Uchwały Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów Członków uprawnionych do głosowania, w głosowaniu jawnym. Walne Zebranie może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego, w szczególności w sprawach personalnych.

3. Brak wymaganego kworum podczas obrad Walnego Zebrania powoduje konieczność rozwiązania odbywającego się Walnego Zebrania i wyznaczenia przez Zarząd innego terminu na przeprowadzenie Walnego Zebrania, które powinno się odbyć nie później niż w terminie miesiąca od dnia odbycia się Walnego Zebrania, na którym zabrakło wymaganego kworum. Brak wymaganego kworum na drugim wyznaczonym Walnym Zebraniu nie powoduje konieczności jego rozwiązania i wyznaczenia nowego terminu: Walne Zebranie przeprowadza głosowanie mimo braku kworum.

§ 18

Do kompetencji Walnego Zebrania należy:

1. Określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia.

2. Uchwalanie zmian statutu.

3. Wyłonienie kandydatów do władz Stowarzyszenie i skierowanie wniosku o przeprowadzenie wyborów przez Zarząd.

4. Udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej.

5. Rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu.

6. Uchwalanie budżetu.

7. Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia Członka Honorowego.

8. Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia.

9. Rozpatrywanie zgodnych ze statutem wniosków i postulatów zgłoszonych przez Członków Stowarzyszenia lub jego władze.

10. Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu.

11. Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.

12. Podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz stowarzyszenia.

​ § 19

1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.

2. Walne Zebranie Członków zwyczajne jest zwoływane raz na rok przez Zarząd Stowarzyszenia. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków drogą e-mailową co najmniej na 28 dni przed terminem zebrania.

3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej 5% ogólnej liczby Członków Profesjonalistów Stowarzyszenia.

​ KOMISJA REWIZYJNA

​ § 20

Komisja Rewizyjna jest powoływana na okres 4 lat i składa się z trzech członków, których role ustalane są przez Komisję Rewizyjną na jej pierwszym posiedzeniu:

1. Przewodniczącego.

2. Zastępcy Przewodniczącego.

3. Sekretarza.

§ 21

Członkowie innych organów Stowarzyszenia nie mogą być członkami Komisji Rewizyjnej.

 § 22

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

1. Kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia.

2. Ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu.

3. Wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielanie absolutorium Zarządowi.

4. Wnioskowanie o odwołanie całego Zarządu w razie jego bezczynności lub bezczynnego członka Zarządu.

5. Wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.

6. Zwoływanie Walnego Zebrania Członków w razie nie zwołania Walnego Zebrania Członków przez zarząd w określonym terminie.

KOMISJA NAUKOWO-DYDAKTYCZNA

§ 23

1. Komisja Naukowo-Dydaktyczna składa się z 3 – 5 członków i jest stałym organem Stowarzyszenia, powoływanym przez Walne Zebranie.

2. Do składu Komisji Naukowo-Dydaktycznej mogą zostać powołani wyłącznie Członkowie Profesjonaliści i Honorowi, posiadający certyfikat psychoterapeuty i / lub superwizora wydany przez Stowarzyszenie i/lub tytułem naukowym na poziomie VIII PRK i / lub poziom ACBS Peer Reviewed Trainer.

3. Kadencja Komisji Naukowo-Dydaktycznej trwa 4 lata.

4. Regulamin Komisji uchwala Zarząd.

5. Komisja Naukowo-Dydaktyczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej trzech członków.

6. Uzupełnienie składu Komisji Naukowo-Dydaktycznej następuje uchwałą Walnego Zebrania.7. Do kompetencji Komisji Naukowo-Dydaktycznej należy:

a) prowadzenie procedury akredytacyjnej i wnioskowanie do Zarządu o przyznanie akredytacji lub przedłużenie akredytacji ośrodkom szkolącym psychoterapeutów,

b) powoływanie członków zewnętrznej komisji egzaminacyjnej na potrzeby egzaminów uprawniających do ubiegania się o Certyfikaty wydawane przez Stowarzyszenie,

c) organizacja egzaminów zewnętrznych,

d) nadzór nad szkoleniami, którym udzielono akredytacji i nad ośrodkami, którym udzielono rekomendacji zgodnie z wewnętrznymi regulacjami,

e) nadzór i weryfikowanie czy szkolenie prowadzone jest zgodne z międzynarodowymi standardami w zakresie kontekstualnych terapii behawioralnych,

f) wydawanie opinii o przyznaniu atestacji szkoleniom i rekomendacji ośrodkom zgodnie z wewnętrznymi regulacjami,

g) wydawanie opinii w innych sprawach, o które zwrócą się inne organy statutowe Stowarzyszenia lub członkowie Stowarzyszenia,

h) wykonywanie innych czynności powierzonych przez Zarząd Stowarzyszenia zgodnie z wewnętrznymi regulacjami,

i) przeprowadzanie procedury certyfikacyjnej,

j) formalna i merytoryczna ocena wniosków o wydanie i odnawianie certyfikatów, wydawanych przez Stowarzyszenie,

k) wnioskowanie do Zarządu o wydanie certyfikatów, akredytacji i opinii po spełnieniu wymogów statutowych i wewnętrznych.

8. Pierwsza Komisja Naukowo-Dydaktyczna powołana na podstawie niniejszego Statutu zostaje powołana na okres przejściowy trwający 2 lata. W okresie przejściowym nie obowiązują zasady ust. 2 niniejszego paragrafu. Członkowie powołani zostają przez Walne Zebranie spośród Członków Profesjonalistów i Honorowych legitymujących się certyfikatem psychoterapeuty zgodnym z obecnymi wymogami ustawowymi i/lub superwizora i/lub tytułem naukowym na poziomie VIII PRK oraz i/lub osoby odznaczające się istotnym i uznanym wkładem w szerzenie i rozwój nauk kontekstualno-behawioralnych.

    Rozdział V Majątek i gospodarka finansowa

    § 24

    Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:

    1. Składki członkowskie.

    2. Darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej, ze sponsoringu.

    3. Dotacje, subwencje, udziały, lokaty, granty naukowe.

    4. Odsetki bankowe.

    5. Dochody z majątku Stowarzyszenia.

    6. Dochody z organizacji wykładów, warsztatów oraz konferencji naukowych, szkoleniowych i dydaktycznych.

    7. Inne wpływy.

    § 25

    1. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.

    2. Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia.

    3. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

    4. Decyzję w sprawie nabywania, zbywania lub obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.

    Rozdział VI Postanowienia końcowe

    § 26

    W przypadku rozwiązania lub zakończenia działalności Stowarzyszenia, cały jego majątek oraz jego nazwa przekazane zostaną jednej lub więcej organizacji non-profit, zajmujących się działalnością naukową i/lub zawodową w obszarze zdrowia psychicznego.

    § 27

    W razie gdyby którekolwiek z postanowień niniejszego Statutu było lub miało stać się nieważne lub bezskuteczne, ważność całego Statutu w pozostałej części zostaje nienaruszona. W takim przypadku Strony zastąpią nieważne lub bezskuteczne postanowienie innym, które możliwie najwierniej oddaje zamierzony cel. Odpowiednio dotyczy to także ewentualnych luk w Statucie.

    § 28

    W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy prawa o stowarzyszeniach.